سفارش تبلیغ
صبا ویژن

آموزش برنامه نویسی برای افراد مبتدی

بخش اول – آشنایی با++ c

    نظر

زبان برنامه نویسی c++  در اوایل دهه ی 1980، از زبان c  توسعه یافت.زبان c از سبک برنامه نویسی ساخت یافته پیروی می کند،در حالی که زبان++c از سبک برنامه نویسی شیع گرا پیروی می نماید. پی بردن به تفائت این دو سبک برنامه نویسی ، ارزش زبان++c  را در مقایسه با c  روشن تر می سازد. بنا براین ، قبل از وارد شدن به جزئیات زبان  ++c  ، به بررسی این دو سبک برنامه نویسی یعنی برنامه نویسی ساخت یافته و برنامه نویسی شی گرا می پردازیم.

برنامه نویسی ساخت یافته:

در برنامه نویسی ساخت یافته ، برنامه به صورت مجموعه ای از فعالیت ها تصور می شود که باید بر روی داده ها انجام شوند. در این روش هر مسئله ی پیچیده ای به مجموعه ای از مسئله های کوچکتر تقسیم می شود تا این مسئله قابل درک باشد.

برنامه نویسی شی گرا:

برنامه نویسی شی گرا شیوه نوینی است که قطعات نرم افزاری را ایجاد می کند که در برنامه های مختلف مورد استفاده قرار می گیرند.

با بعضی از اصطلاحات مهم در برنامه نویسی شی گرا شروع می کنیم.   به دنیای اطراف خود بنگرید. به هر جاکه نگاه می کنید اشیائی را می بینید.مردم ، حیوانات، گیاهان، انسان ها ،اتومبیل ها و...

هدف زبان های برنامه نویسی شی گرا از جمله++c این است که اشیای دنیای واقعی را مدلسازی کنند.

برای این کار از مفهوم کلاس استفاده می نمایند. مثل کلاسی از گیاهان ، کلاسی از حیوانات و...

هدف از ساخت این وبلاگ نیز آموزش برنامه نویسی شی گرا در ++c  می باشد.اما توجه داشته باشید که اشیائی که در برنامه ساخته می شوند تا پاسخگوی نیازهای سسیتم باشند،به عنوان بخشی از برنامه ساخت یافته اند.

به همین دلیل فعلا فقط برنامه نویسی ساخت یافته را مورد بحث قرار می دهیم تا با فراگرفتن کامل این بحث بتوانید اشیائی را تولید کنید و به طور مناسب به کار ببرید.

بعضی از ویژگی های زبان++c :

  • ++c قابل انعطاف بوده و بسیار قدرتمند است. در این زبان هیچ محدودیتی برای برنامه نویس وجود ندارد . هر آنچه را که فکر می کنید می توانید در این زبان پیاده کنید.
  • ++c  زبان برنامه نویسی سیستم است. برنامه های سیستم برنامه هایی هستند که امکان بهره برداری از سخت افزار و سایر نرم افزار ها را فراهم می کنند. برخی از نرم افزار های سیستم عبارتند از :سیستم عامل ، مفسر ، کامپایلر ، ویراستار ها ، واژه پردازها و...
  • ++c زبان کوچکی است و تعداد کلمات کلیدی این زبان اندک است. تصور نشود که هرچه تعداد کلمات کلیدی زبان بیشتر باشد ،آن زبان قدرتمند تر است.
  • ++c  دارای ویژگی شی گراست .برنامه نویسی شی گرا متد جدیدی در برنامه نویسی است که بر اشیای موجود در برنامه تأکید دارد.
  • ++c  نسبت به حروف حساس است.یعنی در این زبان بین حروف بزرگ و کوچک تفاوت است و تمام کلمات کلیدی این زبان با حروف کوچک نوشته می شوند.

دستور العمل های برنامه ی ++c  دارای ویژگی های زیر هستند:

  1. هر دستور زبان ++c به   ختم می شود.
  2. حداکثر طول یک دستور 255 کاراکتر است.
  3. هر دستور می تواند در یک یا چند سطر ادامه داشته باشد.
  4. در هر سطر می توان چند دستور را تایپ کرد (البته این کار از خوانایی برنامه می کاهد بنابراین توصیه نمی شود.)
  5. توضیحات می توانند در بین*/  و  /*   قرار گیرند و یا بعد از // ظاهر شوند.

البته باید ذکر کنم که این مطالب را از کتاب آقای مهندس جعفر نژاد برداشت کردم.